Uncategorized

RESEPI PERIUK NOXXA : Nasi Impit/Ketupat Segera Sambil Raya AidilAdha

Kesian kami Raya AidilAdha kali ini. Nak makan Ketupat dari daun kelapa, tapi bila pergi Pasar Tani, takde orang jual! Yang ada banyak ialah lontong dan ketupat palas. Sedih giler.


Takpelah takde rezeki kan? Jadi tukar plan masak nasi impit. Lauk-pauk iringan masih sama. Rendang ayam. Lodeh. Sambal Kacang. Lepas ke Pasar Tani Kelana Jaya, kami terus ke HERO Supermarket. Cari Ketupat Segera. Biasanya beli Nona atau Adabi. Tapi dah habis, jadi beli jenama lain.


Saya kalau nak masak nasi impit, akan masak malam sebelumnya. Kemudian toskan dan biarkan at room temperature. Insyaallah tahan lama 2-3 hari kalau masuk fridge. Kalau nak panaskan balik, kukus je, jangan rebus balik sebab nanti cepat basi.


Tips kalau guna Noxxa. 1 bungkus nasi impit mini ada dalam 30 – 33 bungkus tu, isi air atas dari nasi tu. Banyak takpe. Tapi lambat sikitlah nak siap.


Disebabkan kali ni guna jenama yang pernah kami guna, jadi bila kita guna stail Ketupat Nona, tak jadi. Mungkin banyak sangat masuk. Atau mungkin air kurang. Atau masa singkat.


First time, timer HP 25. Bila lepaskan steam, nampak masih berbiji. Tambah lagi HP 15. Masih ada lagi. Jadi saya terus toskan dan saya letak dalam tray. Tutup dengan surat khabar. Hempap dengan lesung. Hahaha. Ni pesan mak lah. Bagi air keluar dan padatkan dia.


So ini cara-cara masak Ketupat Segera.


1 bungkus Ketupat Segera.
Air.


Cara-cara:


1. Keluarkan Ketupat Segera dan lalukan dengan air. Ini untuk buangkan habuk-habuk (kalau ada).


2. Masukkan Ketupat Segera dalam periuk Noxxa.


3. Tuangkan air sehingga menutupi Ketupat Segera.


4. Tutup periuk Noxxa. Alihkan tombol ke Pressure. Tekan HP sehingga nombor 25 keluar. Tekan ON.


5. Bila Noxxa berbunyi dan timer tunjukkan 00, buangkan wap panas dengan memusingkan tombol ke Steam. Tunggu sehinnga semua wap panas keluar dan tudung periuk senang dipusingkan.


6. Keluarkan Ketupat Segara.


7. Tos dan sejukkan.




Gambar Lontong takde sebab riuh rumah mak ayah. Kali ni, semua adik beradik beraya dulu kat Petaling Jaya. So, ni gambar raya kami.







Abang. Muhammad. Nurul. Husna. Fatihah. Ijah. Nana. Umar. Rahim.
Kak Linda. Ayden. Mak. Ayah. Me.
Maira. Zyad.

Cucu mak ayah semua tak senyum. Lima-lima!


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *